Monday, March 30, 2009

PENGGUNAAN AUDIO DALAM MULTIMEDIA



CONTOH GELOMBANG DRUM
CONTOH GELOMBANG AUDIO

AUDIO

Pada peringkat awal perkembangan teknologi komputer, audio atau bunyi yang kedengaran pada sesebuah sistem komputer hanya bunyi-bunyian asas seperti “beep’’ atau “ding” tetapi dengan terjadinya berkembangan teknologi membolehkan sistem komputer mengeluarkan, suara latar, kesan bunyi, muzik dan juga bunyian yang sebenar.



Tujuan audio digunakan dalam multimedia


Pada masa kini audio banyak digunakan dalam multimedia. Ini kerana apabila kita menggunakan audio kita mampu menyampaikan sesuatu maklumat itu dengan lebih berkesan lagi contohnya melalui penggunaan suara latar atau kesan audio yang istimewa. Selain daripada itu juga apabila menggunakan audio, ia membantu kita meningkatkan daya tarikan penonton untuk melihat persembahan tersebut serta dapat meningkatkan lagi daya tumpuan terhadap sesuatu persembahan itu. Bagi persembahan yang mempunyai isi kandungan yang kompleks, penggunaan audio dapat membantu kefahaman penonton terhadap isi kandungan yang ingin di sampaikan tersebut. Situasi ini berlaku kerana audio mampu memberi penerangan tentang sesuatu maksud yang sukar diterangkan melalui penggunaan grafik ataupun teks.


Konsep audio dan gelombang audio

Secara asasnya semasa kita mendengar, kita sedang merasai perubahan tekanan udara di sekeliling kita. Perubahan ini di terima oleh gegendang telinga dan kemudiannya diterjemahkan sebagai signal bunyi oleh otak. Ketika tiada gelombang bunyi yang wujud, tekanan udara adalah tetap dan apabila gelombang bunyi tiba di gegendang telinga, tekanan udara akan berubah samada tinggi ataupun rendah. Ciri-ciri gelombang video ialah frekuansi dan amplitud. Antara faktor yang mempengaruhi kualiti audio ialah kadar sempel, saiz sampel dan saluran.


Kadar sampel merujuk kepada berapa kali atau kekerapan sampel bagi sesuatu audio tersebut. Ini kerana semakin tinggi kadar sampel, semakin banyak maklumat sampel yang di ambil, semakin tinggilah kualiti audio digital tersebut. Ia di ukur dalam unit Hearz (Hz).

Saiz sampel pula adalah merujuk kepada bilangan bit yang digunakan untuk menyimpan maklumat mengenai audio tersebut. Saiz sampel yang biasa di gunakan ialah 8 bit atau 16 bit. Audio yang di rakam menggunakan 16 bit adalah lebih berkualiti.


Saluran terbahagi kepada 2 iaitu mono dan stereo.




No comments:

Post a Comment